Υλικό για την δυσλεξία

Standard

Προφορικός λόγος

* Αργεί να μιλήσει (καμία λέξη μέχρι τα πρώτα του γενέθλια – η ομιλία αρχίζει στα 2 ή και αργότερα).

* Δυσκολεύεται να μάθει τραγουδάκια με ομοιοκαταληξία σε σχέση με τα άλλα παιδιά και δεν καταλαβαίνει παιχνίδια με λέξεις και με γράμματα.

*Δεν μπορεί να βρει λέξεις που ομοιοκαταληκτούν (π.χ. φως, τρως, πως) γιατί δεν καταλαβαίνει την έννοια της ομοιοκαταληξίας.

* Δεν μπορεί να διηγηθεί μια ιστορία βάζοντας τα γεγονότα στη σειρά.

* Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις, μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων μέσα στη λέξη ή/και μπερδεύει ακουστικά λέξεις που μοιάζουν (π.χ. «Ομοίτητα» για «ομοιότητα», «ματητής» για «μαθητής»).

Γραπτός λόγος

* Δυσκολεύεται να γράψει απλά γράμματα (π.χ. το «Ι»).

* Δεν αντιγράφει σωστά ή αντιγράφει καθρεφτικά (π.χ. «3λα» αντί «έλα»).

* Δεν μπορεί να μεταφέρει στο χαρτί τις σκέψεις του.

* Κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους, δεν αρχίζει με κεφαλαίο, δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης και τόνους. Επίσης, παραλείπει γράμματα ή/και δεν γράφει πάνω στις γραμμές.

* Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη και πολύ συχνά ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσνόητος.

Ανάγνωση

* Διαβάζει αργά, κοπιαστικά και μηχανικά, χωρίς να δίνει χρώμα στη φωνή του. Συχνά υπάρχει μεγάλη άρνηση για ανάγνωση.

* Παραλείπει λέξεις ή συλλαβές λέξεων.

* Δεν μπορεί να κατανοήσει το κείμενο λόγω αργής και λανθασμένης ανάγνωσης.

* Ενώ μπορεί να λέει ένα-ένα τα γράμματα στη λέξη, δεν μπορεί να τα διαβάσει όλα μαζί.

Μνήμη

* Δυσκολεύεται στη βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη (κάτι που μαθαίνει σήμερα, το ξεχνάει μέσα σε λίγες ημέρες).

* Αδυνατεί να οργανώσει την μνήμη του. Τα θυμάται όλα ανακατεμένα (π.χ. ημερομηνίες, ονόματα, χώρες, πρωτεύουσες).

* Δεν συγκροτεί εύκολα σύνθετες πληροφορίες- οδηγίες, και δυσκολεύεται να μάθει τους μήνες, τις μέρες, την προπαιδεία, την αλφάβητο.

* Δυσκολεύεται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών και στα μαθηματικά.

Προσανατολισμός/ συντονισμός κινήσεων

* Δυσκολεύεται να συντονίσει τις πράξεις του (να κάνει σχοινάκι, να κλοτσήσει τη μπάλα, να δέσει τα κορδόνια, να κουμπώσει κουμπιά, να κόψει το χαρτί με το ψαλίδι).

* Συγχέει τις έννοιες πάνω -κάτω, δεξιά- αριστερά, πριν – μετά.

* Δυσκολεύεται στις αλληλοδιαδοχικές κινήσεις (ντύσιμο – γδύσιμο)

* Χάνει την αίσθηση του χρόνου και δεν μπορεί να μάθει τη ώρα.

* Όταν ο γυμναστής ή η δασκάλα χορού το αντικρίζει κατά πρόσωπο, εκείνο δυσκολεύεται στις αντιγραφές κινήσεων.

* Δυσκολεύεται να οργανώσει την σχολική του τσάντα ή το δωμάτιο του.

Όταν το παιδί διαβάζει:

  1. Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν οπτικά: «π» – «τ», «ξ» – «ζ», «α» – «ο»;
  2. Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ακουστικά: «φ» – «θ», «δ» – «β», «σ» – «ζ»;
  3. Αντιστρέφει τη λέξη: «αν» – «να», «όλα» – «άλο»;
  4. Μετακινεί γράμματα μέσα στη λέξη: «καρέκλα» – «καλέκρα», «πληρώνω» – «πρηλώνω»;
  5. Διαβάζει μια λέξη σωστά και στη συνέχεια του κειμένου τη διαβάζει λάθος;
  6. Μετακινεί τις λέξεις μέσα στην πρόταση: » Η μπάλα είναι κάτω απο το τραπέζι.» – «Το τραπέζι είναι κάτω απο τη γάτα.»;
  7. Μπερδεύει μικρές λεξούλες μεταξύ τους: «από», «προς», «οτι», «που»;
  8. Χάνει συχνά την σειρά την οποία διαβάζει και πάει στην πιο κάτω και μετά επιστρέφει στην πιο πάνω ή μπερδεύεται;
  9. Διαβάζει κανονικά αλλά δεν καταλαβαίνει τι λέει το κείμενο;

Όταν το παιδί γράφει (ακόμη και μετά απο συχνές επαναλήψεις και καθοδηγήσεις):

  1. Δεν ξέρει αν πρέπει να χρησιμοποιήσει το δεξί ή το αριστερό του χέρι;
  2. Δεν χρησιμοποιεί τα κεφαλαία γράμματα ή τα τοποθετεί σε λάθος θέσεις (π.χ. μέσα στην πρόταση);
  3. Τα γράμματα και οι αριθμοί που γράφει είναι δυσανάγνωστοι;
  4. Κολλάει όλες τις λέξεις μαζί χωρίς να αφήνει περιθώρια και οι γραμμές, που γράφει, έχουν κατεύθυνση προς το κάτω ή προς το πάνω μέρος της σελίδας;
  5. Παραλείπει τα σημεία στίξεως ή τα τοποθετεί σε λάθος σημείο μέσα στην παράγραφο;

Links

http://dyslexia.learninginfo.org/symptoms.htm

http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=142283

http://ilektra.weebly.com/deltaupsilonsigmalambdaepsilonxi943alpha.html

https://www.youtube.com/watch?v=cBIK0XVPbXo  Embracing Dyslexia (documentary film)

http://www.texnilogou.gr/el/parents/?&nid=153

http://dolfrogslinks.homestead.com/Dyslexia.html

 

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ

British Dyslexia Association http://bda.org/

British Dyslexia Association Technology commitee http://bdatech.org/

European Dyslexia Association http://eda-info.eu/

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s